Eerste participatie-escaperoom voor ambtenaren

5 februari 2026

Fotobijschrift: Het eerste testteam van de Participatie Escape staat op het punt om te gaan spelen. V.l.n.r. planjurist Marleen Geerts en teammanager Ingrid Wagenvoort bij de gemeente Rheden en strateeg democratisering Felice Hamelberg van participatiebureau Democracy Agency. 

Auteur: Wouter Boonstra (Binnenlands Bestuur)

Een heuse Participatie Escaperoom moet ambtenaren en bestuurders een leerervaring bieden voor waardevolle inwonersparticipatie. De gemeente Rheden gaat er donderdag als eerste decentrale overheid mee aan de slag.

Verplichte participatieverordening

De gemeente werkte mee aan de ontwikkeling van dit idee van participatiebureau Democracy Agency en het Zwolse bedrijf The Great Escape. Die speelden in op de per 1 januari 2027 verplichte participatieverordening voor gemeenten, provincies en waterschappen. Die verordening regelt onder meer hoe inwoners vroegtijdig worden betrokken bij beleid en projecten en dat vraagt om een andere manier van werken.

Lees verder op de website van Binnenlands Bestuur